08-09-2019 / Pilot in gemeente Den Haag

De 3 B's van het Vaste Lasten Pakket

Budgetscan, Betaalplan en Bespaarcheck

 

De kern van wat het Vaste Lasten Pakket doet voor de klant is het automatisch reserveren van de betalingen voor de vaste lasten. Hier omheen hebben we een aantal services gebouwd, in samenwerking met onze partners, die de deelnemer inzicht geven en helpen om maandelijkse besparingen te realiseren.

 

We lichten er hier drie services uit, die we samen met onze partners aanbieden, als onderdeel van het VLP concept. 

Bij de uitvoering van het VLP concept speelt de consulent van de Gemeente Den Haag een belangrijke rol. Hij of zij leidt de (potentiële) deelnemer door het intakeproces en geeft gaandeweg hulp en advies. Niet alleen rondom het inregelen van het Vaste Lasten Pakket zelf, maar advies en hulp bij financiële situatie van de klant, als dat nodig is.

 

1. Budgetscan: snel inzicht in inkomsten en uitgaven met de Budlr tool

Aan de hand van een handige budgetteringstool (Budlr) krijgen consulent en klant in een handomdraai inzicht krijgen in de financiën. Dit systeem haalt met behulp van de standaard internet bankieren interface de banktransacties van de afgelopen 12 maanden op. Na een snelle analyse scan zie je hoeveel er gemiddeld maandelijks binnenkomt, en wat de belangrijkste uitgaven zijn, ingedeeld in overzichtelijke categorieën. Zo staan je vaste lasten keurig op een rij, als basis voor de volgende stap: het opstellen en inregelen van het Betaalplan.  

 

2. Betaalplan: organiseren van gereserveerde betalingen met Buyproxy

De essentie van het Vaste Lasten Pakket is de vaste reservering van de vaste lasten. Het VLP Betaalplan vormt hiervoor de basis. Met behulp van het overzicht uit de budgetscan kunnen consulent en klant samen bepalen hoe de inkomsten en uitgaven ingeregeld moeten worden in het systeem. Dit wordt vervolgens ingeregeld in de tool van onze partner Buyproxy. Sommige betalingen zoals de vaste lasten, maar bijvoorbeeld ook de afbetaling van een betaalregeling, staan vervolgens vast. Daar kan de klant niet meer bij. Andere betalingen nog wel, maar daarbij heb je het gemak van automatische betaling. En we reserveren natuurlijk in overleg met de klant voldoende huishoudgeld, en als het lukt maken we reserveringen om een buffer op te bouwen. Alles wat er overblijft gaat direct naar de eigen bankrekening, en om volledig vrij over te beschikken. 

 

3. Bespaarcheck: beter passende deals dankzij Vaste Lasten Bond en de product partners

Het komt regelmatig voor dat een klant een abonnement heeft dat duurder uitvalt dan bedoeld. Bijvoorbeeld een mobiel abonnement dat ooit de eerste 3 maanden lekker goedkoop was, maar nu al geruime tijd duurder uitvalt, omdat je elke maand boven je bundel uitkomt. Onze productpartners kijken actief mee of het huidige contract geoptimaliseerd kanworden. Dat kan,  naast de 30 euro pakketvoordeel, nog een flinke extra besparing opleveren. De Vaste Lasten Bond is de samenwerkingspartner die dit voor ons organiseert.

 

Het resultaat: inzicht, rust en financiële ruimte

Als alles is ingeregeld en de betalingen gaan lopen zal de VLP-deelnemer pas echt merken wat de voordelen zijn. Inzicht in je financiële situatie, zodat je niet meer voor vervelende verrassingen komt te staan. Rust in je hoofd, omdat de vaste lasten (en andere betalingen) goed geregeld zijn. En: meer te besteden, door het maandelijkse financieel voordeel van 30 Euro én beter passende abonnementen. 

 

Snelle hulp bij onverhoopte problemen

Het kan natuurlijk voorkomen dat er toch een keer wat mis gaat, waardoor een gereserveerde betaling niet kan worden uitgevoerd.  Of er verandert iets in de situatie van de deelnemer waardoor zijn inkomsten en uitgaven niet meer in balans zijn. 

 

In dat geval treedt er een andere service in werking: de 'eerste hulp bij achterstanden'.

Maar daarover vertellen we graag meer op een later moment.

Doe ook mee! Ook partner worden ›