06-07-2020

De eerste lessen uit de pilots met het Vaste Lasten Pakket

Wat hebben we geleerd?

 

Mede dankzij input van toeleiders en van de nieuwe deelnemers hebben we een hoop geleerd in de afgelopen periode. We luisteren goed naar alle feedback, en proberen er direct iets mee te doen. Om de deelnemers zo goed mogelijk te begeleiden: vóór en tijdens deelname aan het Vaste Lasten Pakket.

 

De eerste reacties van deelnemers

 

Een reactie die we tijdens aanmeldgesprekken vaak te horen krijgen is dat deelnemers het toch wel spannend vinden om aan iets nieuws deel te nemen, vooral als het hun toch al kwetsbare financiën betreft. Wij begrijpen dit heel goed en proberen de uitleg voorafgaand aan deelname dan ook zo helder mogelijk te maken. Dit doen we tijdens onze webinars, maar we hebben sinds kort ook een eigen  YouTube-kanaal! Via dit platform delen we verschillende instructievideo’s waarin wordt uitgelegd hoe bijvoorbeeld de app Moneyou Go op de juiste manier kan worden geïnstalleerd. We hebben het idee dat deelnemers het fijn vinden om een visueel beeld te hebben van hoe het Vaste Lasten Pakket in zijn werk gaat.

 

Naast de spanning die soms bij deelnemers nog in de weg staat, hoorden we ook dat sommige deelnemers bang zijn dat het Vaste Lasten Pakket een soort verlengstuk is van budgetbeheer of schuldhulpverlening. Vooral uitstromers uit een schuldhulptraject willen juist graag weer financieel op eigen benen staan, maar voelen een soort verplichting om deel te nemen of zijn  bang dat deelname hen allerlei beperkingen oplegt. We leggen ze dan uit dat deelname aan het Vaste Lasten Pakket vrijwillig is en dat zij op ieder moment kunnen stoppen. Wel verliezen ze dan natuurlijk het recht op hun 30 euro voordeel. Ook houden deelnemers graag de regie in eigen handen en zijn ze bang dat het Vaste Lasten Pakket hun financiën volledig zal overnemen. Gelukkig kunnen wij hen op dat moment laten zien dat je met het Vaste Lasten Pakket juist zelf verantwoordelijk bent voor geldzaken. We geven alleen een seintje als een betaling niet goed is gegaan, zodat je zelf in actie kan komen. Zo kun je op tijd zorgen dat de betaling alsnog geregeld wordt en loop je geen risico op een achterstand, met alle gedoe en ellende die je natuurlijk niet wilt! Na deze uitleg zijn veel deelnemers alsnog enthousiast om deel te nemen.  

 

Tot slot is vertrouwen van deelnemers enorm belangrijk. We spreken met alle deelnemers persoonlijk en begeleiden ze bij de opstart waar dat nodig is. In de communicatie maken wij ook altijd duidelijk dat we alleen werken met betrouwbare partners zoals bijvoorbeeld Moneyou Go, een dochteronderneming van ABN AMRO.

 

Er is ook een aantal potentiële deelnemers zonder smartphone, dat nu nog niet mee kan doen omdat we met een app werken. Deze mensen komen op onze wachtlijst en zullen we zelf benaderen zodra we ook hen, met een andere techniek, kunnen helpen.

 

We vinden het superbelangrijk om te leren. Over wat wel of juist niet goed werkt aan onze oplossing, of hoe het bij deelnemers overkomt. We zijn bij met kritische deelnemers, die ondanks eventuele twijfels toch instappen en met ons meedenken over hoe het beter kan. Ook toeleiders (hulpverleners, consulenten) komen vaak met goede tips, over de twijfels die zij horen van deelnemers of welke aanvullende uitleg nodig is. Maar ook leuke ideeën: over hoe deelnemers het Vaste Lasten Pakket in de praktijk gebruiken en waarom het goed bevalt. Wij kunnen alle tips en suggesties goed gebruiken! Voor onszelf, en om te delen met de anderen. Dus heb je tips? Laat het ons weten!

 

De inzet van de servicedesk

 

We hebben ervaren dat telefonisch contact, direct na aanmelden, helpt om deelnemers met twijfels aan boord te houden. Daarom zullen we de komende tijd meer nadruk leggen op onze communicatie via ons Servicedesk nummer: 0800-3130303. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 13.30-16.00 uur. De Servicedesk is er voor deelnemers, maar ook voor hulpverleners met vragen over het Vaste Lasten Pakket, of als ze even willen sparren over een deelnemer of doorverwijzing naar het VLP.

 

Deelnemers kunnen ook een bel-mij-terug afspraak inplannen via: https://calendly.com/vastelastenpakket/bel-mij-terug.

In een telefonisch intakegesprek wordt dan uitgelegd wat het Vaste Lasten Pakket is en hoe je kunnen deelnemen. We nodigen toeleiders van harte uit om hun cliënten hierop te wijzen. 

De eerste quotes van deelnemers:

We hebben voor jullie een aantal quotes verzameld, zodat jullie kunnen lezen hoe er op het Vaste Lasten Pakket gereageerd wordt. 

Quotes van de week 2 111935981656 Quotes van de week 3 Automatisch opgeslagen 111935981636

"Ik heb nog nooit zoveel overzicht gehad!" Dit riep een van de eerste deelnemers heel enthousiast tijdens het inrichten van de potjes. Een grappig moment, omdat we zelfs nog helemaal niet klaar waren en ze toch al meer overzicht had dan ooit.

"Mijn vrienden zullen zo blij zijn met mij!" riep een andere deelnemer. Ze had gevraagd of ze het Vaste Lasten Pakket ook mocht promoten en begon te glunderen bij het idee dat ze hen blij kon maken met overzicht en 30 euro voordeel per maand. 

 

We zullen via onze LinkedIn-pagina geregeld quotes met jullie delen. Volg ons via onze LinkedIn-pagina

 

Doe ook mee! Aanmelden ›