Het Huishoudboekje geeft deelnemers overzicht over hun financiën en helpt bij verminderen van geldstress. De inkomsten van de deelnemers komen binnen bij een verzamelrekening  onder beheer van de gemeente. Van die inkomsten worden via het Huishoudboekje de vaste lasten betaald. Het bedrag dat overblijft, krijgen de deelnemers als leefgeld op hun rekening gestort. Deelnemers houden zo het overzicht over hun financiën en kunnen zich focussen op andere zaken, zoals werk en school. Schulden worden zo ook voorkomen. 

 

Het Huishoudboekje is voor iedereen die hulp kan gebruiken bij het behouden van financieel overzicht. De gemeente kijkt wel of het Huishoudboekje de juiste hulp is. Als de inkomsten lager zijn dan de uitgaven op het moment dat iemand in het Huishoudboekje wil, wordt aanvullende hulp georganiseerd.


Het Huishoudboekje is ontwikkeld en als eerste geïmplementeerd in Utrecht. In 2020 wordt gewerkt aan de koppeling met het Vaste Lasten Pakket en aan de uitrol van het concept naar andere gemeentes. Daarin werkt Gemeente Utrecht nauw samen met VNG Realisatie, Stichting Vaste Lasten Pakket en een aantal andere grote gemeentes.

Doe ook mee! Aanmelden ›