Het ontstaan van het Vaste Lasten Pakket

2018 stond in het teken van het ontwikkelen van het Vaste Lasten Pakket en 2019 in het teken van de eerste pilot. In 2020 bouwen we verder aan een verbeterd concept, dat we in meerdere steden gaan testen. Er is veel werk verricht om het concept te laten uitgroeien van een goed idee naar een werkend initiatief met tevreden deelnemers. Ondanks de onverwachte coronacrisis zijn we in maart 2020 toch gestart met de pilots. Wij zijn trots op wat er al is bereikt en delen de belangrijkste mijlpalen graag hier.

 

 Onze visie is dat mensen meer mogelijkheden moeten krijgen om hun geldzaken te stabiliseren, met of zonder persoonlijke hulp. We willen mensen helpen om zowel hun uitgaven als inkomsten te stabiliseren. Dit is van groot belang, omdat mensen vaak niet alleen last hebben van incidentele uitgaven, maar ook van wisselende inkomsten. Daardoor lopen zij onnodig risico op betalingsachterstanden en problematische schulden. 

 

 

  • Februari 2021

    150 deelnemers

    We zijn al geweldig aan het groeien! Op dit moment zitten we op de 150 deelnemers met 70+ aanmeld/intake gesprekken. 

  • Oktober 2020

    Eerste 100 mensen bereikt

    Ondertussen heeft het Vaste Lasten Pakket al meer dan 100 geïnteresseerde deelnemers gesproken.  Daarnaast is het aantal deelnemers nu al gestegen naar ruim 35. We bereiken deze potentiële deelnemers via webinars, maar ook met fysieke en online presentaties voor verschillende maatschappelijke organisaties in de pilotsteden. Niet voor iedereen is het Vaste Lasten Pakket een uitkomst, sommige mensen hebben meer hulp nodig. Deze worden dan door onze servicedesk doorverwezen naar de juiste plekken. 

     

     

  • Juli 2020

    De eerste 10 deelnemers zijn gestart

    Begin juli bereikten we de eerste tien deelnemers die actief meedoen. Maar dat is niet alles, al meer dan 50 geïnteresseerden hebben zich bij ons gemeld. Er staan nu continu aanmeldgesprekken ingepland. Ook is er een aantal mensen wel geïnteresseerd, maar zij starten liever als er een desktopversie beschikbaar is of als de rust in de privésituatie is teruggekeerd.

     

    We bereiken onze potentiële deelnemers via webinars, maar ook met fysieke en online presentaties voor verschillende maatschappelijke organisaties in de pilotsteden. We verwachten aan het eind van de zomer al zo’n 100 deelnemers te kunnen helpen met het Vaste Lasten Pakket.

     

    De eerste deelnemers hebben inmiddels ook hun eerste dertig euro voordeel ontvangen. Het is leuk om te zien dat iedereen de dertig euro op een andere manier wil besteden. Zo gaat een deelneemster sparen voor een leuk uitje en een andere deelnemer gebruikt dit bedrag om roodstand op de rekening af te betalen.

     

  • Juni 2020

    De eerste deelnemers ontvangen de 30 euro

    Nadat de eerste deelnemers de vaste lasten op tijd betaald hebben, wordt het tijd om het financieel voordeel uit te keren. De 30 euro is overgemaakt en ontvangen. Deze 30 euro is een voordeel op je vaste lasten, omdat de deelnemers hard werken om hun financiën op orde te houden en alle lasten correct te betalen. Elke maand wordt bekeken of de betaling van de vaste lasten netjes gedaan zijn zodat de deelnemers maandelijks 30 euro kunnen ontvangen.

  • April 2020

    Pilot gestart in Schiedam

    Als derde pilotgemeente doet ook Schiedam mee met de pilot Vaste Lasten Pakket. In eerste instantie richten we ons daarbij op de uitstromers uit schuldhulpverlening. We werken nauw samen met schuldhulpverleners/budgetbeheerders en de WOT's (Wijkondersteuningsteams). Komende tijd zullen we ook in Schiedam samen met de gemeente en andere partners in de stad de proef verder uitbreiden om ook andere doelgroepen te bereiken. 

  • April 2020

    Eerste webinar voor deelnemers

    Het eerste webinar voor deelnemers verliep goed, al hebben we nog wel een aantal verbeterpunten genoteerd voor de volgende keer. Ongeveer 15 deelnemers kregen in een uur tijd uitleg over het Vaste Lasten Pakket en de app Moneyou Go. Via de chat-functie konden ze vragen stellen en in de 'poll' werd soms om een reactie gevraagd. 

    Het was een informatieve sessie die zeker werd gewaardeerd. Maar we denken wel dat we in ons enthousiasme nog iets teveel informatie over de deelnemers hebben uitgestort. Dus de volgende webinar zorgen we voor nog meer duidelijkheid en eenvoud in de uitleg. Maar het was een mooie start!

  • April 2020

    Samenwerking met Gemeente Utrecht en VNG Realisatie

    Stichting Vaste Lasten Pakket bundelt haar krachten met Gemeente Utrecht en VNG in een unieke samenwerking. Gemeente Utrecht heeft het Huishoudboekje ontwikkeld, dat nu al gebruikt wordt door meer dan 100 inwoners van Utrecht. Naast Moneyou Go gaan we nu dus ook de koppeling van het Huishoudboekje met het Vaste Lasten Pakket mogelijk maken. Daarmee hopen we het VLP rond de zomer ook open te kunnen stellen voor minder digitaal-vaardige deelnemers. Samen met VNG Realisatie, Purpose en een aantal andere gemeentes werken Huishoudboekje en Stichting VLP aan de ontwikkeling en uitrol van het gezamenlijke concept naar meer gemeentes.

     

    Daarnaast hebben de gezamenlijke partijen ook de ambitie om samen te werken aan een digitale oplossing die het straks veel makkelijker moet maken om gebruik te maken van toeslagen en armoederegelingen. Deze regelingen zijn voor veel mensen superbelangrijk om financieel rond te kunnen komen, maar lang niet iedereen weet de weg naar alle regelingen te vinden. Dit nieuwe initiatief vormt een mooie aanvulling, ook voor deelnemers aan het VLP!

     

    In de loop van 2020 zullen beide projecten tot realisatie komen. 

  • April 2020

    Eerste webinar voor toeleiders

    Het eerste webinar voor toeleiders werd georganiseerd voor een aantal budgetbeheerders van de gemeente Den Haag. Zij kregen in een uur tijd uitleg over het VLP en over hoe zij het aan hun cliënten kunnen aanbieden, als nazorg na een schuldhulp traject. Ook voor deze doelgroep blijkt het instrument 'webinar' een prima hulpmiddel om in één keer een grote groep mensen uitleg te geven. De deelnemers aan het webinar werden uitgenodigd voor een vervolgsessie, een week later, met een kleinere groep en met meer interactiemogelijkheden. Daar konden zij hun persoonlijke vragen stellen en was er meer ruimte voor discussie en uitwisseling van ervaringen. Met al deze instrumenten kan het Vaste Lasten Pakket, ook in tijden van corona, gelukkig iedereen goed bereiken.

  • April 2020

    Rotterdam doet ook mee

    Vanaf nu kunnen ook inwoners uit Rotterdam gebruik maken van het Vaste Lasten Pakket. Een mooie stap om nog meer mensen te kunnen helpen. Tijdens de pilot in Rotterdam richten we ons eerst op uitstromers uit Budgetbeheer. Op deze manier krijgen zij een zachte landing en kunnen ze, met een steuntje in de rug, weer zelfstandig met hun financiën aan de slag. In de komende maanden breiden we in Rotterdam ook uit naar andere doelgroepen, in samenwerking met maatschappelijke partners.

  • April 2020

    Start Servicedesk voor VLP

    Op 1 april kreeg de Stichting Vaste Lasten Pakket, naast Soler Berk, haar eerste officiële medewerker. Lieke Trum werkte al langer via Purpose mee aan het project om het VLP te realiseren. Maar zij gaat nu aan de slag in dienst van de stichting zelf. Haar belangrijkste taak is het opzetten en uitvoeren van de servicedesk, die gaat fungeren als eerste aanspreekpunt voor deelnemers en toeleiders. De servicedesk is te bereiken via info@vastelastenpakket.nl en 0800-313 03 03 (ma-vr van 13.30-16.00).

  • Maart 2020

    Eerste webinar voor vaste lasten partners

    Eind maart stond een bijeenkomst gepland met al onze Vaste Lasten partners, op het kantoor van de stichting Vaste Lasten Pakket in Utrecht. Maar corona stak daar een stokje voor: we konden de groep niet persoonlijk ontvangen. Een mooie gelegenheid om ervaring op te doen met het instrument 'webinar'! In een interactieve sessie, waar meer dan dertig deelnemers aan meededen, hebben we de partners bijgepraat over alle ontwikkelingen en de herstart van de pilot. En, misschien nog wel belangrijker: zo konden we goed uittesten hoe we het beste een webinar konden opzetten. Na een rommelige start met hier en daar wat haperende techniek vond het team snel zijn draai en waren de deelnemers zeer tevreden met deze digitale bijeenkomst. Dat smaakt naar meer! De komende tijd gaan we testen met de inzet van webinars voor toeleiders, andere partners en voor mogelijke deelnemers aan de pilots!

  • Maart 2020

    Herstart van de pilot in Den Haag

    We hebben veel geleerd van de eerste pilot. Na een periode van bouwen aan verbeterpunten was het eindelijk zo ver. De pilot in Den Haag is weer opgestart, zodat we met onze vernieuwde techniek en een verbeterd deelnemersproces weer aan de slag kunnen! Samen met de pilotgemeente en nieuwe maatschappelijke samenwerkingspartners gaan we er voor zorgen dat we zoveel mogelijk deelnemers kunnen helpen. 

  • Maart 2020

    VLP wordt corona-proof!

    In de loop van maart 2020 werd duidelijk dat het coronavirus een enorme impact krijgt op de samenleving, ook in Nederland. Direct na de persconferenties waarin de beperkende maatregelen werden aangekondigd zijn we gaan nadenken over de betekenis voor de VLP pilot, die we net weer waren gestart!  We hebben daarom voorlopig alle fysieke contacten in het aanmeldproces omgezet naar varianten op afstand. Van gewoon bellen en e-mailen tot videobellen en webinars. 

    Zo kunnen we de proef toch voortzetten en de eerste deelnemers verwelkomen. Des te belangrijker, nu wel duidelijk wordt dat er komende maanden (misschien wel jaren) een forse economische crisis zal ontstaan die nog meer geldzorgen zal meebrengen voor grote groepen mensen. 

  • Februari 2020

    VLP werkt samen met Moneyou Go

    Het Vaste Lasten Pakket gaat een samenwerking aan met Moneyou. Moneyou is een online bank en een volle dochter van ABN AMRO. De Moneyou Go app is bijzonder geschikt om te gebruiken als 'financial management tool' in het VLP. Het werkt met aparte potjes, om overzicht te creëren en de betalingen voor de vaste lasten opzij te zetten. De app is gekoppeld aan een (gratis) bankrekening, en staat dus op eigen naam van de deelnemer. Wij zijn enorm blij met deze samenwerking, waarin we samen gaan leren hoe we de combinatie van het VLP en Moneyou Go steeds beter kunnen maken. 

  • Januari 2020

    Soler Berk directeur van Stichting VLP

    Soler Berk, één van de bedenkers en initiatiefnemers van het Vaste Lasten Pakket, treedt per 1 januari 2020 aan als directeur van de stichting. Hij was al bestuurslid, maar in de rol van directeur kan hij al zijn tijd steken in het opbouwen van het concept, de organisatie en het snel groeiende netwerk van partner-organisaties, die samen met ons het Vaste Lasten Pakket willen realiseren. Met de komst van Soler is een bepangrijke stap gezet om te bouwen aan een professionele organisatie die heel veel Nederlanders kan helpen om hun financiën op orde te krijgen en te houden. 

  • December 2019

    VLP onder constructie

    We hebben enorm veel geleerd van de pilot in Den Haag. We hebben tientallen potentiële deelnemers gesproken en ervaring opgedaan met het klantproces. Zo hebben we kunnen gezien dat een aantal zaken nog beter moeten voor we verder gaan. We zetten de pilot tijdelijk op pauze, zodat we het Vaste Lasten Pakket kunnen verbeteren en aanpassen. 

  • September 2019

    Officiële lancering 1e pilot Den Haag

    Lancering VLP pilot tijdens event op 26 september

    In de laatste week van september organiseerde Schuldenlab070 een evenementenweek waarin de gezamenlijke aanpak van de schuldenproblematiek en de initiatieven in Den Haag centraal staan. Op donderdag 26 september was 'schuldenpreventie' het centrale thema, onder de titel 'Preventie in actie!' Onderdeel van het programma was de officiële lancering van de pilot Vaste Lasten Pakket in Den Haag. 

     

    Kijk hier hoe ons project op Schuldenlab070 wordt gepresenteerd:

    https://schuldenlab070.nl/project/vaste-lasten-pakket/

     

     

     

  • Augustus 2019

    Klaar voor de eerste deelnemers

    Na 4 tot 5 maanden hard werken is het ons gelukt het Vaste Lasten Pakket open te stellen voor de eerste deelnemers. Er was een hoop te doen, te kiezen en te regelen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Maar toen was het eindelijk zover: alles stond klaar voor de eerste deelnemers! De Helpdesk Geldzaken in Den Haag was getraind om de intakegesprekken te voeren. Deelnemers werden benaderd door de Helpdesk Geldzaken zelf, maar ook andere afdelingen van de gemeente en organisaties in Den Haag kunnen deelnemers aandragen. Daarnaast willen we deelnemers werven via de Gemeentelijke Kredietbank en onder de uitstromers bij Budgetbeheer. In de loop van september werden alle kanalen worden opengezet om zo snel mogelijk tientallen gebruikers in het pakket te krijgen. Deze eerste fase van de pilot liep uiteindelijk tot december door, waarna we hebben besloten een tijdelijke pauze te nemen om het concept te verbeteren. (NB In maart 2020 ging de deur voor deelnemers in Den Haag weer 'open')

  • Juni 2019

    Nieuwe subsidie van SZW

    Stichting Vaste Lasten Pakket heeft van het Ministerie van Sociale Zaken subsidie gekregen uit de subsidieregeling Armoedebestrijding en aanpak Schuldenproblematiek.  Het project heet Zelfstandig Budget Beheer (ZBB). Het is gericht op de specificatie en ontwikkeling van de technologische kant van het Vaste Lasten Pakket. 

     

    Er zijn inmiddels verschillende oplossingen die helpen om uitgaven te budgetteren en te reserveren (zoals Buyproxy, Buddy payment en het Huishoudboekje van de Gemeente Utrecht). Stichting Vaste Lasten Pakket wil met ZBB hier ook inkomstenstabilisatie aan toevoegen. Bovendien willen we met ZBB de ontwikkeling van dit type software verder versnellen. We gaan dit doen door de ontwikkeling van een open standaard, een prototype en software die breed kan worden toegepast. We willen dat het Vaste Lasten Pakket kan werken met de belangrijkste leveranciers die in de markt actief zijn. Andersom moet het met ZBB gemakkelijk worden voor leveranciers om aan te sluiten op het Vaste Lasten Pakket. Bovendien willen we dat Zelfstandig Budget Beheer straks breed kan worden toegepast in schuldhulpverlening en het sociaal domein. Het project ZBB-traject loopt van 1 juni 2020 tot begin 2021.

     

  • April 2019

    Start voorbereiding pilot Den Haag

    De pilot in Den Haag is van start

     

     

    De kop is eraf! We zijn begonnen met de voorbereidingen voor de pilot van het Vaste Lasten Pakket in Den Haag. Van april tot augustus is er met een multi-disciplinair team van de gemeente, Schuldenlab070, stichting Vaste Lasten Pakket en onze samenwerkingspartners hard gewerkt. Vanaf augustus zullen we de eerste deelnemers in het Vaste Lasten Pakket verwelkomen. Daarna breiden we uit, tot 150 deelnemers in de eerste zes maanden. In deze fase werken we toe naar een ‘proof of concept’ waarin we een goed werkend proces neer willen zetten en waarin testen, leren en verbeteren van het concept centraal staan.

  • Januari 2019

    Oprichting stichting

    Op 29 januari 2019 is de Stichting Vaste Lasten Pakket opgericht. Dit is een stichting zonder winstoogmerk met als doel: ‘de ontwikkeling en implementatie van het concept Vaste Lasten Pakket en het zorgdragen voor dan wel aansturen van de uitvoering van alle activiteiten die daaruit voortkomen (…). Met het Vaste Lasten Pakket streeft de stichting ernaar om mensen met (beginnende) schulden meer financiële rust en ruimte te bieden, en het mogelijk te maken uit de schulden te komen en te blijven.’

     

    Het Bestuur

     

    Het bestuur van Stichting Vaste Lasten Pakket bestaat de komende tijd uit Sylvia de Bruijn (vz), Dick-Jan Abbringh en Soler Berk. Vanaf 1 februari vallen alle activiteiten voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van het Vaste Lasten Pakket onder de stichting.

  • Januari 2019

    Oplevering rapportage szw

    Eind januari 2019 is het moment van oplevering van de eindrapportage aan de subsidiegever voor de eerste ontwerpfase, het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het team, bestaande uit de initiatiefnemers Purpose, Soler Berk en kennispartner Nibud, heeft maanden toegewerkt naar dit moment. Deze mijlpaal vormt dan ook het begin van de volgende fase, waarin we als Stichting Vaste Lasten Pakket verder gaan met het ontwikkelen van dit initiatief in een serie pilots, daarbij gesteund door diverse fondsen.

     

    Rapportage

     

    Het tastbare resultaat van het harde werken: het ontwerp van het Vaste Lasten Pakket wordt beschreven in de conceptbeschrijving. Daarnaast leveren we o.a. een business case op, een uitgewerkte klantreis en een prototype van het beoogde digitale platform. Een uitgebreide projectrapportage beschrijft welk proces we hebben gevolgd sinds de toekenning van de subsidie in mei 2018, en waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. Ook is er een website ontwikkeld, een stichting opgericht en zijn er samenwerkingsafspraken met pilotpartners gemaakt.

  • December 2018

    Toezegging eerste funding voor pilot

    In de pilotfase is het Vaste Lasten Pakket nog niet financieel zelfredzaam. Er zullen relatief weinig deelnemers aangesloten worden en de kosten voor ontwikkeling zijn in dit stadium nog hoog. Om de eerste pilot van het Vaste Lasten Pakket van de grond te krijgen is daarom funding nodig.

     

    Eerste Fundingpartner

     

    Na in gesprek te zijn geweest met verschillende fondsen kwam er vlak voor de kerst goed nieuws. December 2018 was de maand dat de eerste funding werd toegezegd. In dit geval kwam de funding van een commerciële partij. De onderwerpen schulden en armoede zijn voor hen belangrijke speerpunten en hun maatschappelijke hart gaat sneller kloppen van dit initiatief. Ze geloven dat er een grote doelgroep mee geholpen gaat worden.

     

    Andere partijen, stichtingen en fondsenverstrekkers hebben ook de intentie uitgesproken om bij te dragen aan het Vaste Lasten Pakket.

  • November 2018

    Toezegging eerste leverancier

    In de loop van het najaar zijn we in gesprek geweest met verschillende vaste lasten leveranciers: verzekeraars, telecomprovicers, energieleveranciers, en meer. 

     

    Interesse

     

    De combinatie van maatschappelijke waarde en de business case achter dit initiatief wekt de interesse van veel grote spelers. Het Vaste Lasten Pakket sluit aan bij de ambitie om kosten zo goed mogelijk te kunnen voorspellen. Daarnaast helpt het om klanten met financiële problemen te identificeren en in een vroeg stadium te kunnen helpen. Klanten geven zelf niet snel aan financiële problemen te hebben uit angst om hun contract of aansluiting te verliezen.

     

    Toezegging

     

    Hoewel de intentie tot deelname aan een pilot door verschillende partijen al gauw werd uitgesproken, is in december de eerste formele toezegging gedaan door een grote Nederlandse telecomprovider. Daarna volgden al snel andere partijen. Op dit moment zijn vervolggesprekken nog steeds gaande. Een limiet is er niet: de ambitie is zoveel mogelijk leveranciers deelgenoot te maken van het initiatief.

  • November 2018

    Afronding pilot plan

    Het pilotplan vormt de basis voor het vervolg van de ontwikkeling van het Vaste Lasten Pakket, nadat de eerste ontwerpfase eind januari 2019 is afgerond. Om direct door te kunnen werken is al in een vroeg stadium gewerkt aan een pilotplan. Met dit plan onder de arm gingen we in gesprek met gemeentes, potentiële uitvoeringspartners en fondsen, met wie we graag in de pilot willen samenwerken om het Vaste Lasten Pakket van het papier af te krijgen.

     

    Doelstellingen

     

    De pilot heeft twee doelen:

    1. Ontwerpdoel: leren en concept verbeteren
    2. Evaluatiedoel: meten van impact en effect voor de doelgroep, maar ook voor de meewerkende vaste lasten partners.

     

    Het evaluatieonderzoek zal worden uitgevoerd door onze onderzoekspartners Hogeschool van Utrecht (HU) en Hogeschool van Amsterdam (HvA). 

  • Oktober 2018

    Concept Design en Business case

    We spraken met tientallen leveranciers van vaste lasten, voerden leerzame gesprekken met mensen uit het schuldendomein: van wetenschappers tot gemeenten tot schuldhulpverleners, en deden inspiratie op bij partijen die technologische oplossingen ontwikkelen. Al deze gesprekken brachten ons stap voor stap verder in ons ontwerpproces.

     

    Concept Design

     

    In oktober lag er  een aangescherpt ontwerp van het concept, met de volgende belangrijkste aanscherpingen: 

    • Het Vaste Lasten Pakket werkt samen met zoveel mogelijk leveranciers. Klanten blijven in principe bij hun huidige leverancier en stappen niet over. 
    • Schulden regelen vormt geen onderdeel van het Vaste Lasten Pakket.

     

    Business Case

     

    Daarnaast vormden de gesprekken de basis voor de business case. Doel daarin is het Vaste Lasten Pakket zo op te zetten dat bij een grotere groep deelnemende klanten de opgetelde bijdragen van de leveranciers voldoende zijn om, behalve het financieel voordeel voor de deelnemers, ook de kosten van de organisatie en de processen te dekken. Zodat het Vaste Lasten Pakket zichzelf kan bedruipen.

  • September 2018

    In gesprek met de Doelgroep

    Het Vaste Lasten Pakket moet aansluiten bij de behoeften van de belangrijkste gebruikers: mensen met beginnende schulden. Om de juiste ontwerpkeuzes te maken zijn we met deze doelgroep in gesprek gegaan. Verhelderende en soms ontroerende gesprekken. Het leverde belangrijke inzichten op en leidde tot de volgende conclusies:
     

    Conclusies


    Er heerst vaak schaamte rondom schulden. Om toegankelijk te zijn voor een brede doelgroep is het belangrijk dat het Vaste Lasten Pakket positief geframed is en geen associaties wekt met schuldhulpverlening. 
     

    Er bestaan grote verschillen in de mate waarin mensen behoefte hebben aan begeleiding. Voor sommigen is autonomie belangrijker dan hulp. Het Vaste Lasten Pakket moet daarom een persoonlijke benadering hebben en maatwerk kunnen bieden. 
     
    Niet iedereen ervaart ernstige financiële stress. Sommige mensen houden makkelijker hun hoofd koel: zij zijn gewend geraakt aan een moeilijke situatie, zijn zich niet bewust van (de ernst van) hun problemen of lijken deze te ontkennen. Dit verschil maakt dat mensen op een andere manier benaderd zullen moeten worden.


    Mensen moeten geactiveerd blijven om zelf de verantwoordelijkheid te nemen over hun financiën. Daartoe moet training of coaching onderdeel zijn van het traject. 
     
    Administratieve zaken leiden vaak tot extra stress. Deelname aan het Vaste Lasten Pakket moet daarom zo simpel mogelijk zijn. Dat wil zeggen: met zo min mogelijk administratieve handelingen.

  • Augustus 2018

    Oprichting raad van advies

    In Augustus 2018 is de Raad van Advies voor de ontwikkeling van het Vaste Lasten Pakket opgericht. De Raad bestaat uit 7 leden die eens per 6 tot 8 weken bijeenkomen om de voortgang en ontwikkelingen te bespreken en daar advies over uit te brengen. 

     

    Eerste Raad van Advies

     

    De eerste bijeenkomst vond plaats op 23 Augustus. Hier werd het concept geïntroduceerd en de aanpak onder de loep genomen. Belangrijkste eye-openers waren het inzetten op preventie,  het betrekken van de doelgroep in het proces en het positief framen van het pakket.

     

     

  • April 2018

    Toekenning subsidie

    Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heft een subsidie toegekend aan het samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van het Vaste Lasten Pakket...... ' (15 mei 2018)

     

    De subsidieaanvraag was ingediend in februari en na drie maanden kwam het verlossende woord: it’s a go! 

  • September 2017

    Geboorte van het idee

    Aanleiding

     

    'Voor grote groepen mensen in de samenleving is het bijzonder lastig is om mee te doen. Zij zijn kwetsbaar en minder weerbaar. Een schuld is zo gemaakt. Van de ene schuld en hoge incassokosten rol je zo de andere in en voor je het weet is het einde zoek'

     

    Soler Berk, een van de initiatiefnemers van het Vaste Lasten Pakket, heeft in zijn tijd bij T-Mobile een sociale simkaart mogen ontwikkelen. Dat is een veilig en voordelig telefoonabonnement  voor mensen in armoede of met schulden. Het bracht hem op het idee om iets te ontwikkelen voor deze doelgroep waar alle vaste lasten deel van uit maken. Een idee wat hij overal waar hij kwam mee onder de arm nam.

     

    Samenwerking

     

    Toen was daar Dick-Jan Abbringh van Purpose. Hij geloofde in het idee en bood aan om hier samen de schouders onder te zetten en het mogelijk te maken. Zo werd in 2017  besloten om samen een Vasten Lasten Pakket te creëren. Een pakket dat financiële ruimte creëert door producten aan te bieden die voordeliger zijn dan anders en rust geeft door op één moment een incasso plaats te laten vinden. 

     

Op de hoogte blijven van
Het Vaste Lasten Pakket?

Houd onze website in de gaten of meld je aan voor updates.

Als je jouw gegevens achterlaat verklaar je dat je de privacyverklaring hebt gelezen en hiermee akkoord gaat.
Op deze pagina staat onze privacyverklaring www.vastelastenpakket.nl/privacyverklaring

Ja graag!

Vul het formulier in en wij reageren indien mogelijk


Het is niet helemaal juist ingevuld, controleer de gemarkeerde velden en probeer het nogmaals.

Momentje...

Bedankt voor je aanmelding. Je hoort van ons zodra we een update hebben.

Doe ook mee! Aanmelden ›